Alla inlägg den 28 januari 2013

Av ÄlgEva - 28 januari 2013 22:54

I morgon är det dags. Vi har en tid hos en plastikkirurg som ska korrigera ena tonårsdotterns ärr. Tänk. Jag hade rätt. Jag ställde rätt fråga. Den opererande läkaren var dock inte av samma åsikt som mig. Jag. En lekman. Inte sjutton lyssnar man på en sådan. Och frågan. Blir det inte hundöron om man syr ihop ett runt sår? Lite lätt skrattande svarade läkaren att "nej, nej, det blir det inte. Jag har gjort många liknande operationer och några hundöron blir det inte". Under operationen, jag var med i operationssalen, sa samma läkare "vi gör så här, för vi vill ju inte ha några hundöron". Det första jag såg när det var dags att ta bort stygnen var ett hundöra. När jag hade tagit bort samtliga stygn såg jag ett till. Det blev hundöron! När jag ringde och ifrågasatte de uppkomna hundöronen fick jag höra att de skulle försvinna, bara vi var noga att tejpa ärret. Vi tejpade. Som vi tejpade. Dagligen. Efter ett halvår fick vi komma in och visa upp hundöronen. Ja, ja, sa läkaren. Sedan fortsatte han med "om ni bara köper en annan tejp och tejpar med den kommer hundöronen försvinna. Det är en läkningsprocess". Efter ytterligare ett halvårs tejpande fick vi komma in och visa upp hundöronen igen. Jodå, de var kvar. Den här gången sa läkaren att han kunde väl fixa till det då. Men han tyckte inte att hundöronen var speciellt stora. När jag då bestämt sa ifrån och sa att han inte fick operera min dotter en gång till upplevde jag att han blev lite stött/sur.



 

Men vi fick träffa en plastikkirurg, ett halvår senare. När hon sa att hundöronen inte var så stora och att läkaren kunde justera dessa själv snäste han "HON vill inte att jag gör det" och nickade åt mitt håll. Eftersom vi var i början av februari, tror jag det var, sa plastikkirurgen att vi fick vänta till hösten på att operationen skulle bli av. Det hade jag full förståelse för. Ett ärr som får läka den mörkare tiden på året har större förutsättningar att bli ett fint ärr. Ena tonårsdottern skulle alltså ha opererats i höstas. För att det skulle bli ett så bra resultat som möjligt. Det blev ingen operation i höstas. Det kom aldrig någon kallelse. Ena tonårsdottern ringde och efterlyste operationen. Hon fick höra att det skulle skickas ut en kallelse när det var dags. Kallelsen kom i början av januari. Hon ska alltså opereras den tid på året som plastikkirurgen sa vad den sämsta att göra den här typen av operation på. Jag kan säga så här. Det vill till att det blir ett bra resultat.

Ovido - Quiz & Flashcards