Alla inlägg under oktober 2012

Av ÄlgEva - 29 oktober 2012 16:49

Jag har en vän som har en dotter. Denna dotter fyller år som alla andra barn. I år fyllde hon 7 år. Eftersom jag hade hört att håltagning i öronen stod på önskelistan köpte jag ett presentkort för just detta. Glad och nöjd lämnade jag över presenten. Tänkte att nu är det bara upp till föräldrarna att beställa tid. Men här svänger historian lite. Denna tjej har lite speciella behov. Behov som gör att hon är beviljad färdtjänst. En himla bra grej. När du inte vill åka utanför länsgränsen. Då måste du vara utrustad med kalender, planeringstänk och en jäkla massa tålamod! Flickans föräldrar har allt det jag just skrev, i massor. Men ibland räcker inte det. Alls. När riksfärdtjänst blir inkopplad är ingenting enkelt. Inte ett dugg. För att flickebarnet ska få sina hål tagna i öronen måste hon åka en 10 mils omväg! Enkel resa. Enligt riksfärdtjänst. När vi andra sätter oss i bilen och åker från dörr till dörr, 10 mil, måste flickan åka taxi 8 mil, från hemmet till tågstationen. Där måste hon byta från taxi till tåg för att åka 11 mil för att sedan byta från tåg till taxi och åka den sista milen. Logiskt? Inte ett dugg! Sedan har hon en timme på sig att ta hål i öronen, äta och eventuellt hinna med att gå på toaletten innan det är dags att sätta sig i taxin. För att, helt logiskt, åka en mil till tågstationen för att byta till tåg och åka 11 mil innan hon får byta tillbaka till taxi och åka de sista 8 milen innan hon kommer hem. När man frågar Länstrafiken om logiken i detta får man ett halvspydig och hånskrattande svar "lagen är sådan". Ringer man då till Regionförbundet Jämtlands län, de som gett Länstrafiken i uppdrag att sköta färdtjäns/riksfärdtjänst, får man bara veta att det är det billigaste sättet som gäller samt att det endast är när det finns mycket särskilda behov som man får åka från dörr till dörr med samma fordon. På frågan om vad som räknas som mycket särskilda behov får jag inget rakt svar. När jag frågar om man måste vara i ett sådant skick att man i stort sett dör om man inte får åka ett och samma fordon för att räknas som en med mycket särskilda behov svarar kvinnan att "ja, så är det nog". Frågar man då om det verkligen kan skilja så många kronor mellan dessa resealternativ får man till svar att det blir fel om man börjar prata ekonomi... På Regionförbundets hemsida står det "Regionförbundet Jämtlands län arbetar med att samordna och effektivisera det regionala utvecklingsarbetet. Till nytta för alla oss som bor och verkar här - eller skulle vilja göra det". Känns inte riktigt som det stämmer med verkligheten. Alls. På frågan om det är likadant i hela landet får jag svaret att "ja, så är det". Ingen får åka ett fordon från dörr till dörr när det kommer till riksfärdtjänst. Kan det verkligen stämma?

Nästa år ska jag se till att flickebarnet får en present som finns inom länet. För så länge det är inom länet får man åka hur långt som helst. Och inte behöver man boka resan tre veckor innan heller.        

Av ÄlgEva - 8 oktober 2012 20:19

Min mamma frågade andra tonårsdottern vad jag håller på med. Lite lätt frågande undrade tonårsdottern vad hon menade. Ja, hon bloggar ju ingenting, fick dottern till svar. Och hon har rätt. Mamma alltså. Det är längesedan jag bloggade nu. Det är det. Två veckor är en ganska lång tid. Men det är så här. Mitt privatliv är lite rörigt just nu. Ska vi vara så där petig som jag brukar vara är det rörigt så in i baljan! Men alltså inte i mitt hem. Nej då. Där är allt precis som vanligt. Fullt med folk. Full fart. Sällan tyst. Och bara så där underbart familjärt. Men på jobbfronten. På jobbfronten är det inte kul. Alls. Jag har ont i magen när jag åker dit. Jag sover dåligt. Det cirkulerar rykten om vad och vart jag ska jobba. Om jag ska jobba. Och det är bara början på den här soppan jag lever i nu. Så. För att inte skriva mer än jag borde skriver jag inte alls. Men jag återkommer. När allt ordnat upp sig och jag fått lite distans. Ha det gott och ta hand om varandra!

Skapa flashcards