Direktlänk till inlägg 4 juni 2015

När vi nästan åkte till Köpenhamn

Av ÄlgEva - 4 juni 2015 17:06

Nu skulle resan bli av, den som maken bokat till oss två och ett par till. Resan som ingen annan än maken visste vart den skulle gå. En ganska rolig grej. En bestämmer resmål och bokar. Vi andra åker bara med. Mot okänt mål. Fast jag fick faktiskt veta vart vi skulle åka. Men paret vi skulle åka med fick vackert kliva in i bilen tidigt en torsdagsmorgon utan att veta vart vi skulle. Inte ens hur vi skulle åka visste dom. Paret, bestående av Bubblan och Bubbelhållaren, hade frågat vilken typ av packning som var lämplig. Skulle skoteroverall eller bikini packas ner? Behövde man ha pass? Galakläder eller vardagskläder? Kläder för vår i södra Sverige, pass och vardagskläder blev vårt svar. 

Vi styrde bilens front söder ut. Mot äventyret. Om man tittar ur ett tidsperspektiv var vi ute i god tid, väldigt god tid.

 

Första stoppet blev vid Tönnebro, dags att äta mackorna jag omsorgsfullt gjort iordning, lite kaffe och ett toalettbesök. Eftersom maken är en väldigt omtänksam människa av naturen körde han bilen ända fram till toalettdörren, så Bubblan inte skulle behöva gå så långt. Pinsamt för vissa, roligt för andra. När vi åkte vidare hade vi fortfarande väldigt gott om tid. Vi skulle ha tid för den obligatoriska reseölen innan vi åkte vidare med nästa transportmedel. Under resans gång hade jag försett paret med ledtrådar, ledtrådar som faktiskt inte gav mycket. Men gissningarna tog fart. Bubblan var ganska bestämd i sin gissning, vi skulle till Köpenhamn. Bubbelhållaren var mer försiktig. Kanske var det Gotland som var slutdestinationen, kanske Helsingfors. När vi närmade oss den stora huvudstaden berättade maken att nästa transportmedel skulle bli ett flygplan. Fortfarande med gott om tid parkerade vi bilen på långtidsparkeringen och tog bussen till terminal 5. Kanske var det där det började, kanske var det senare. Oavsett var, så befann vi oss på fel terminal. Våra resekamrater visste fortfarande inte vart vi skulle och visste således inte att vi var på fel plats. Maken höll god min när han började vandringen mot rätt terminal. Jag följde efter, i ärlighetens namn lika ovetandes som kamraterna. I ett obevakat ögonblick talade maken om att vi klivit av bussen på fel ställe. Den som känner mig och vet hur jag är när det är dags att resa bort vet att jag vill vara ute i god tid, på rätt plats. Men det kändes lugnt, vi hade fortfarande gott om tid. Så vi satte oss vid ett bord mellan terminalerna för att beställa reseölen och meddela kamraterna vart vi skulle åka. Bubblan fortfarande helt övertygad om att vi skulle till Köpenhamn och Bubbelhållaren envist försiktig i sina gissningar.

 

Vi ska till Gdansk, sa maken. Bubblan frågade lite snopet, så vi ska inte till Köpenhamn? Bubbelhållarens reaktion var positiv, Gdansk, det kan säkert bli trevligt!

Nu skulle pengar växlas, livet avhandlas, googlas på vad man gör i Gdansk en helg och toaletter besökas. Att klockan gick var det nog ingen som tänkte på. Jag nämnde i förbifarten att det kanske var dags att gå till incheckningen men maken svarade snabbt att det var lugnt, det var gott om tid. Där och då ville jag protestera. Göra som jag brukar göra. Säga att vi lika bra kunde sitta vid gaten. Men jag sa inget, tyckte det var dags att sluta "noja".

Plötsligt var klockan mycket, väldigt mycket. Vi rasslade ihop våra väskor och stegade bestämt mot terminal 2. Framme vid incheckningen blev det stopp. Tvärstopp! Man fick minsann inte checka in några väskor när det var en halvtimme till avgång. Absolut inte! Så där stod vi...

Fortsättning följer....

 
 
Ingen bild

Bubblan

6 juni 2015 12:02

Å jäklar så kul vi hade! Härlig känsla att bara luta sig tillbaka och hänga med 😀
Och tack än en gång för de underbart goda mackorna, synd bara att jag hade använt dem som armstöd under bilfärden mot den stora flygplatsen 😟
Ser fram emot nästa sväng... 👍

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ÄlgEva - 17 juli 2015 14:14

Gdansk. Nu var vi framme, några timmar senare än planerat. Man kan säga så här, språket är inte det lättaste att förstå. Det kan vara en förklaring till att vi klev på fel buss när vi skulle åka från flygplatsen. Absolut. Men tack vare nutidens lever...

Av ÄlgEva - 29 juni 2015 18:08

Ja, så stod vi då där. Utanför incheckningen. Planet avgick enligt tidtabellen, utan oss. Vi stod kvar på Arlanda. Det var mer än en gång jag tänkte "vad var det jag sa...", men jag sa inget, faktiskt. Medan Bubblan och Bubbelhållaren försökte förstå...

Av ÄlgEva - 4 januari 2015 00:40


Ledigheten började med luktsäkring av hallen. Orsaken till odören återfanns aldrig. Misstänker att det var en liten gnagare som fick sätta livet till, någonstans under hallgolvet. Må den lilla rackaren vila i frid. Lukten är borta och hallen är en ha...

Av ÄlgEva - 18 december 2014 23:09


Jag är helt övertygad om att jag inte är ensam om att känna en viss press den här tiden på året. En, många gånger, egenpåtvingad press visserligen. Men ändå. Man vill ju att allt ska vara perfekt. Att det ska bli den bästa julen någonsin. Ingenting f...

Av ÄlgEva - 3 december 2014 13:14

Ja, det var länge sedan jag bloggade. Jag vet. Det finns tusen och en förklaring till det. Men jag nöjer mig med att konstatera att jag är här, igen.  Har det hänt något sedan jag skrev sist? Jo, lite. I korta drag; jag har blivit med häst, jag våg...

Skapa flashcards