Alla inlägg den 16 januari 2013

Av ÄlgEva - 16 januari 2013 19:06

...göre sig icke besvär här! Två av tre skotrar stals i natt. Förövarna klev helt sonika in i hallen och tog nycklarna, fast vi var hemma. Tyckte jag hörde något men var inte säker så jag satt kvar ett tag. Men någonting kändes fel. Jag anade ugglor i mossen. Klev upp från soffan och gick ut i köket bara för att se tre skumma typer som står och fipplar med våra skotrar alldeles utanför fönstret. Arg som en bålgeting rusade jag ut genom ytterdörren, svor en väldigt lång ramsa samtidigt som jag ifrågasatte vad sjutton de höll på med. I samma sekund som jag hämtar andan får de igång två av tre skotrar och kör som vettvillingar från gården. Pulsen jag hade då var nog farligt hög. Extremt hög om vi ska vara petig. Två timmar senare ser jag förövarna och våra skotrar. De står och pratar med varandra. Ytterligare en väldigt lång ramsa svordommar lämnar min mun. Jag skriker i ren ilska att de kan dra dit pepparn växer och att de ska ge f#n i våra skotrar. Kan säga så här. Det hjälpte inte ett dugg. De drog iväg. Igen. Någon timme senare ringer telefonen. En av skotertjuvarna ringer för att höra om vi någonsin haft problem med trotteln (?) på den gula skotern och vad vi i sådant fall gjort för att lösa problemet. Skitstöveln ringer alltså hit och vill ha hjälp! För tredje gången på bara några timmar svär jag ohejdat mycket och fult innan jag ber f#nskapet dra åt det betydligt varmare stället som finns i riktning nedåt och slänger på luren. Finns det någon som tvivlar på att jag var nära att explodera när det någon timme senare knackar på dörren och f#nskapet som jag tidigare pratat med i telefonen står utanför, hållandes ett skoterstyre med två lösa vajrar och säger "ni kan ta tillbaka den här skotern" och kastar in styret på hallgolvet? Jag blev galen. Jag skrek. Jag hotade och jag svor.



 


Och jag vaknade upp ur en av de mest intensiva drömmar jag haft på länge. Jag var genuint arg. Så arg att jag fick ont i huvudet. Inte blev jag mindre arg när jag konstaterade att det skulle dröja en och en halv timme innan klockan skulle ringa. Och jag kunde omöjligt somna om. Jag var för arg. Ilskan la sig, till slut. Men gissa om den fick ny fart när ena tonårsdottern ringer och undrar om jag sett ena skoternyckeln. Hon hittade den inte. Hade letat överallt men den fanns inte. Först blev jag arg. Sedan blev jag tveksam. Hade drömmen hänt? På riktigt? Var det så att någon eller några hade varit inne hos oss och tagit skoternycklarna men inte tagit skotrarna? Jag ringde upp tonårsdottern lite senare för att höra om nyckeln var återfunnen. Självklart var den det. Den låg i pojkvännens skoterbyxor, ca tio mil härifrån. Vad har jag då lärt mig av detta? Skoternycklarna förvaras hädanefter på hemlig plats. En plats som endast jag vet vart den är. Orkar inte med det här en natt till.

Ovido - Quiz & Flashcards