Alla inlägg den 26 januari 2013

Av ÄlgEva - 26 januari 2013 12:25

Jag har en kamrat, Bubblan, som delade med sig av ett tips. Ett tips som skulle kunna göra den så tråkiga städningen lite roligare. Eller roligare, lättare i alla fall. Jag vet inte hur det är hos er, men här är det oftast jag som städar. Ibland med hjälp ibland ensam. I den här familjen är det faktiskt inte någon som tycker städning är kul. Alls. Det finns alltid andra saker som är viktigare, roligare eller mer nödvändiga. Tv-tittande toppar listan på saker man bara MÅSTE göra när det är dags att städa. Platta håret är en annan viktig aktivitet. Eller varför inte sova en stund. Köra skoter. Fiska. Tanka bilen. Listan kan göras lång. Men, Bubblans tips tyckte jag lät bra. Enkelt. Lätt. Snabbt. Tipset går ut på att samtliga familjemedlemmar städar samtidigt, en kvart om dagen. I vår familj betyder det 5x15, en timme och femton minuters effektiv städning på en kvart. Tyckte det lät toppen. Det tyckte inte familjen. Att städa varje dag, förvisso endast en kvart, gick bort. Fetbort, som yngsta dottern skulle säga. Maken tittade på mig som jag hade gått och blivit fullständigt tokig. Tonårsdöttrarna gick i strejk. Men herre gud, det var en kvart jag pratade om. En kvart! Vi enades tillslut om en timme i veckan. Timmen ska förläggas på en lördag eller söndag, beroende på om det är skoterväder eller inte. Det här var i går. I dag städade vi. En timme. Det var alltså inte skoterväder i dag. Starten gick bra. Samtliga, nästan, satte i gång direkt. Yngsta dottern gömde sig under en filt i soffan. När hon blev hittad var det bara att sätta igång, även för henne. En timme är inte en evighet. En timme går fort. För de flesta. Inte för yngsta dottern. Hon har en förmåga att få de mest konstiga symptom när hon måste göra något. I dag var det ögonspärr. Vad det är? Tydligen samma som nackspärr, fast i ögonen. Och när inte det hjälpte började hon må illa. Att säga att man mår illa i den här familjen är som att hitta en tickande bomb. Alla skriker, samtidigt, "jag åker härifrån"! I samma sekund som man ropar detta tar man avstånd från den illamående personen. Detta resulterade i att yngsta dottern fick det svängrum hon ville ha. Ingen så mycket som tittade åt hennes håll. Magsjukebakterier smittar vid ögonkontakt, det vet vi. När uppmärksamheten försvann, slutade yngsta dottern städa. Hon kräktes inte. Hon började äta chips... Jag såg det, i ena ögonvrån. Men i övrigt fungerade det riktigt bra. Att städa alltså. Man hinner med mycket på en timme, när man är många som hjälps åt. Det som skulle tagit drygt fyra timmar tog alltså endast en. Men. Vi får väl se hur det blir framöver. Är det skoterväder både lördag och söndag tror jag det kan bli lite problem. Jag menar, vem vill vara inne och städa när man kan vara ute och köra skoter? Inte jag i alla fall.

Ovido - Quiz & Flashcards