Direktlänk till inlägg 8 april 2012

Allting har en ände

Av ÄlgEva - 8 april 2012 19:23

Det finns ett gammalt talessätt som säger att veden ska vara klar till påsk. Om veden blir klar på skärtorsdagen då? Räknas det som den var klar till påsk? Jag hoppas det. Men att fnula med veden i år har inte varit lätt. Så fort maken ens funderat på att gå ut på vedbacken har det börjat toksnöa. På tvären. I två minuter.



Påskhelgen går mot sitt slut. Och det är tur. Jag orkar inte med mer ätande. Men jag har funderat på en sak. När är det läge att sluta med påskäggsletande? Vid vilken ålder? Finns de ens någon ålder när man borde sluta? Vi hade fyra yra varelser som sprang runt här på påskafton, letandes påskägg. Ålder på dessa varelser? Spannet gick från 11 till 21 år. Och jag kan säga att de hade lika roligt allihop. Oavsett ålder. Funderade ett tag på att gömma även Vilda men hon fick inte plats i ägget.



Aprilvädret har verkligen varit just aprilväder. Fullt ut. Strålande sol ena minuten och full hagelstorm nästa.



Det gör att ingenting torkar upp ute. Vart man än tittar är det lera och vattenpölar. Vet inte om det har varit så de andra åren också eller om jag lägger märke till det mer nu när vi har en liten som envisas med att ramla på de mest olämpliga ställena. För några dagar sedan snubblade hon ner i en liten vattenpöl. Resultatet blev en dyngsur hund. I dag vurpade hon rakt ner i en lerpöl.


       


Vintern är slut och som vanligt dyker det upp både det ena och det andra när snön försvinner. Men jag måste säga att jag tar hellre lite skräppapper, gamla ölburkar och högar med hundskit än det här:



Sorkarna har fräst runt och förstört ALLT i dess väg. Rabatten med påsk- och pingstliljor liknar mer ett potatisland än en blomsterrabatt. Det är fåror och hål överallt! 


        


Hoppas ni haft en skön påsk med lagomt mycket mat och godis.

 
 
Steve

Steve

9 april 2012 10:18

Så det blev Vilda för det lilla charmtrollet. Vackert namn.

http://stevereflekterar.blogspot.com

ÄlgEva

9 april 2012 11:27

Jo, det passade så bra. Hon är en liten vilde med stor vilja. Hon är söt som socker och charmar alla i sin väg!

 
Ingrid

Ingrid

10 april 2012 10:09

Tack för den fina kommentaren i min blogg! Jag lyckades visst skrämma en del läsare lite, det var inte meningen. Det lät nog värre än vad det är. Det är ju min vardag och något jag någonstans valt själv. :) Har kvar älgen förresten. Den står på mitt nattduksbord. Så fin! :D
Skärtorsdagen är före påsk röstar jag! Så det är väl godkänt för veden. :) Här hugger vi efterhand. Men så fineldar vi bara i vardagsrumkaminen.
Sluta leta påskägg tror jag man gör när man börjar gömma påskägg till sina egna barn. Så du får nog fortsätta gömma ett tag.

http://www.lagomtnormativt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ÄlgEva - 17 juli 2015 14:14

Gdansk. Nu var vi framme, några timmar senare än planerat. Man kan säga så här, språket är inte det lättaste att förstå. Det kan vara en förklaring till att vi klev på fel buss när vi skulle åka från flygplatsen. Absolut. Men tack vare nutidens lever...

Av ÄlgEva - 29 juni 2015 18:08

Ja, så stod vi då där. Utanför incheckningen. Planet avgick enligt tidtabellen, utan oss. Vi stod kvar på Arlanda. Det var mer än en gång jag tänkte "vad var det jag sa...", men jag sa inget, faktiskt. Medan Bubblan och Bubbelhållaren försökte förstå...

Av ÄlgEva - 4 juni 2015 17:06

Nu skulle resan bli av, den som maken bokat till oss två och ett par till. Resan som ingen annan än maken visste vart den skulle gå. En ganska rolig grej. En bestämmer resmål och bokar. Vi andra åker bara med. Mot okänt mål. Fast jag fick faktiskt ve...

Av ÄlgEva - 4 januari 2015 00:40


Ledigheten började med luktsäkring av hallen. Orsaken till odören återfanns aldrig. Misstänker att det var en liten gnagare som fick sätta livet till, någonstans under hallgolvet. Må den lilla rackaren vila i frid. Lukten är borta och hallen är en ha...

Av ÄlgEva - 18 december 2014 23:09


Jag är helt övertygad om att jag inte är ensam om att känna en viss press den här tiden på året. En, många gånger, egenpåtvingad press visserligen. Men ändå. Man vill ju att allt ska vara perfekt. Att det ska bli den bästa julen någonsin. Ingenting f...

Ovido - Quiz & Flashcards