Alla inlägg den 6 april 2012

Av ÄlgEva - 6 april 2012 14:56

Hur ofta funderar du på vad som gömmer sig bakom en rubrik? Vilka följder det fick för de inblandade? Jag menar en rubrik som den här: Kvinna påkörd av bil. Just den här rubriken klev rakt in i vår hall på förmiddagen i dag. Andra tonårsdottern kommer in i hallen, klart berörd. Av någonting. Jag är i full färd med att försöka dammsuga. Jag ser hennes ansiktsuttryck. Jag hör lösryckta fragment. "......påkörd...". "....död". Mer hör jag inte. Dammsugaren överröstar henne. Yngsta dottern hade två minuter tidigare gått ut genom dörren med Vilja. Det hann fara en hel del tankar genom huvudet innan jag nådde dammsugaren så jag kunde stänga av den. När jag håller om den förtvivlade tonårsdottern hör jag "....L och Lucas....", "Lucas är död" och "L har åkt iväg med ambulansen". L är namnet på kvinnan bakom rubriken. Lucas är namnet på hunden hon var ute på promenad med. I det läget var det nästan så jag inte vågade fråga om hon visste hur det hade gått för L. Det blev några brutna tår. Så man kan säga att det gick bra för L. Fysiskt. Lucas däremot gick det alltså inte bra för. Så. Bakom en liten svart rubrik sitter det nu en familj som sörjer sin älskade hund. Och ja. Det var tur att det var hunden och inte L. Men. Det var ändå en familjemedlem.   



Ovido - Quiz & Flashcards