Alla inlägg den 26 april 2012

Av ÄlgEva - 26 april 2012 15:32

Vad är det med mitt personnummer? Det måste vara något fel. Något som gör att olika instanser får upp det så fort något ska undersökas eller analyseras. För att nämna några: Statisktiska centralbyrån och Karolinska universitetssjukhuset.



Många har säkert fått en eller två enkäter med hundrafemtiosju frågor som ska besvaras enligt någon märklig graderingsskala från SCB. En eller två. Jag har fått minst tio! Nu senast var den riktad till andra tonårsdottern. Naturligtvis via mig, trots att hon är myndig. Har precis suttit och lyssnat på hennes telefonsamtal med en "utfrågare". Ja, nej, kommer aldrig ske, stämmer inte alls, varje dag, jag har inte matte, har aldrig hänt och jag vet inte. Stoltheten i hennes röst när hon lyckades svara på alla frågor på betydligt kortare tid än planerat gick inte att ta miste på.

Om man tänker på det här med databaser, register och andra ställen där information om den enskilde personen lagras riskerar man bli rädd. Hur många småbarnsföräldrar har inte fått riktad reklam hem i brevlådan? Någon vet alltså att jag har ett barn i en viss ålder. Någon. Tonårsdöttrarna blev för några år sedan kontaktad, via mig, angående en eventuell provfilmning. Det var alltså ett filmbolag som hade tillgång till något register där det stod att jag hade tvillingar. Och inte bara att jag hade tvillingar utan att jag hade tvillingdöttrar. Efter striden med kommunen ligger jag väl i något register över omöjliga personer, om jag inte ligger där redan nu. Det är inte utan att man undrar hur många olika typer av register det finns. Och hur många man figurerar i. Fast. Man kanske inte vill veta det. 


    

Ovido - Quiz & Flashcards