Alla inlägg den 8 mars 2012

Av ÄlgEva - 8 mars 2012 18:15

Vad är det med oss människor? Egentligen. Hur har det blivit så här? Alltså hur har vi hamnat där vi är nu? Vi köper nytt. Vi byter ut. Vi löser sällan problemen när de dyker upp. Det mesta skjuts på framtiden. Men vems framtid är det vi skjuter allt på?  

Ta det här med draperiet jag sydde. Upphängningsanordningen jag hade tänkt mig fungerade inte så bra som jag trott. I stället för att lösa problemet, fixa så det fungerade köpte jag något annat att hänga upp draperiet på. Det hade säkert gått att lösa. Om jag bara gett det tid. Om jag bara hade tittat på VAD det var som gjorde att det inte fungerade. Men icke. Snabba lösningar. Slit och släng.

En annan sak. Kommunens nyligen framlagda förslag på att lägga ner skolan på orten jag bor. Man ser skolan som en kostnad. Här och nu. Man tittar inte framåt. På vad man kan tjäna i förlängningen. På effekterna en skolnedläggning kan få för bygden. För barnen. Man bygger om och bygger nytt. Slit och släng.

Vi tar ett exempel till. När vi ändå är på gång. Förhållanden. När ett förhållande knakar i fogarna verkar det vara lättare att separera än att titta på vad det är som får det att knaka. Försöka lösa problemet. Man tar sig inte tid. Ger ingen annan tid heller för den delen. Alla är utbytbara. Slit och släng.

Det tjatas om den globala uppvärmningen. Om miljöförstöringen. Vad beror det på? Ja, alltså inte att det tjatas utan att vi är där vi är i dag. En vild gissning - slit och släng.



Ett problem har oftast två sidor. Oavsett vad det gäller. Det kan man se. Om man tar sig tid att titta. Tar man sig tid kan man oftast hitta en lösning. Som håller. Naturligtvis finns det sådant som mår bäst av att avslutas, förändras eller bytas ut. Naturligtvis. Men. Innan man gör det anser jag att man borde titta på alla sidor. Jämföra. Väga för och emot.   


Ovido - Quiz & Flashcards