Alla inlägg under februari 2012

Av ÄlgEva - 18 februari 2012 12:10

Jag och maken pulsade fram i lite djupare snö. Han först och jag efter. Det var ingen rolig snö att gå i. Det var sån där snö som man går och går i utan att komma speciellt långt. Det känns som man trampar luft. Fast med motstånd. Efter halva sträckan frågar maken om jag går i hans spår. Jag svarar lite frågande "nej". Då tittar maken på mig och säger "vilken tur för de är verkligen jättejobbiga att gå i"!

Nu

Av ÄlgEva - 17 februari 2012 15:41

Det här med att utmana armen lite. När solen lyser från en blå himmel är det inte svårt att hitta på utmaningar. Det är faktiskt väldigt lätt.



Får man dessutom sällskap blir allt genast mycket roligare.



Nu körde inte jag som döttrarna. Jag höll mig på leden. Med döttrarna på kälken. De fick hålla i sig för kung och fosterland. För att inte ramla av. Kanske var det därför de körde som de gjorde när vi kom upp på myren.



Nu sitter jag i köket och försöker lyssna på spraket från vedspisen. Försöker. Döttrarna lyssnar på spotify. På hög volym. Jodå. Jag tycker om att lyssna på musik. På hög volym. Det gör jag. Men kanske inte alla gånger. Men vad gör väl det. Att vi inte är synkade alla gånger. Nästa gång är det min tur. Kanske rent av i morgon. När de sover som sötast. :-)

        

Av ÄlgEva - 16 februari 2012 11:11

Det var då väldigt vad tiden kan gå sakta ibland. Tycker jag varit vaken hur länge som helst. Har gjort undan alla måstesaker och allt jag hade tänkt göra om det fanns ork och tid över. Tittar på klockan. Inte ens halv tolv. Det blir en lång dag i dag.



När man som jag är sjukskriven för en arm som värker och inte är ett dugg intresserad av att hänga med på vardagliga ting har dagarna en förmåga att bli långa. Det har dom. Men att bli så här lång. Det är högst okamratligt. Av armen alltså. Funderar på det här med sjukskrivningar. Jag är sjukskriven för att vila min arm. Och för att vänta på en tid hos ortopeden. Ortopedtiden har kommit. Ska dit vid månadsskiftet. Men. Om man går hemma och vilar. Och vilar. Utan minsta påfrestning. Och armen inte blir speciellt mycket bättre. Borde jag testa armen lite? Se vad den går för. Se om det blir någon skillnad. Hur blir det annars? Den dagen man ska börja använda armen igen? När alla förståsigpåare tycker att det är dags att börja jobba. När sjukskrivningen är slut. Kanske ska göra det. Testa armen alltså. Så jag vet.



Gurkodlingen lever! Det växer som aldrig förr. 


           

Nu undrar jag naturligtvis när gurkdöden gör sin entré.

Av ÄlgEva - 15 februari 2012 21:03

Jag har varit ute efter vägarna i dag. Igen. För lite nyttigheter. Att åka bil kan vara väldigt rofyllt. Men att åka halv sju på morgonen är inte rofyllt. Alls. Det är mer ångestfyllt. Jag är verkligen ingen morgonmänniska. Att åka bil mitt på dagen däremot. Det är rofyllt. Speciellt när det är fint väder.



När jag och bror åkte till Åre såg vi en hel renflock alldeles intill vägen. Alltså väldigt nära oss. Jättenära för att vara mer exakt. Jag brukar ha med kameran överallt. För att vara redo. För att kunna knäppa kort på det som händer, när det händer. Det hade jag då också. Med mig kameran alltså. Men hjärnan då? Den var med men inte påkopplad. Tydligen. I dag hade jag med kameran igen. Och hjärnan påkopplad. I dag skulle det knäppas kort på renarna. Minsann.



Man kan säga så här. En bild på gamla renspår är också en bild.  


Hade jag varit lite snabbare hade jag fått en bild på den överkörda älgkalven som låg efter vägen. Det var jag inte. Jag hade fullt upp med att fota naturen vi passerade.



Bra mycket vackrare visserligen, men tråkigt. Bilder som den där kan man ta vilken dag som helst. En påkörd älg ser då inte jag varje dag.


I morgon väntar en dag av återhämtning. Jag är inte skapt att flyga omkring. Jag behöver vara hemma och bara vara. Så. I morgon ska jag bara vara. Om inte vädret är alldeles strålande. Då ska jag ta med mig kameran och gå ut en sväng.     

Av ÄlgEva - 14 februari 2012 16:40

Jag och bror åkte till Åre. För att umgås. För att äta och dricka gott. För att ta det lite lugnt.



Vi tog det inte lugnt hela tiden. Det gjorde vi inte.


  

Av ÄlgEva - 12 februari 2012 15:26

Yngsta dottern kom skuttandes och undrade om vi inte skulle ta en tur med skotern. Endast en galning eller en utan skoter tackar nej till en sån fråga när solen lyser från en klarblå himmel. Jag vill inte kalla mig själv galning och jag har en skoter så.....



Vi hade en helt underbar dag där ute i skogen.



Lederna var perfekt. Bara att gasa och njuta.



Det är otroligt fint med all snö som packar in naturen.



Undra vad det är för djur som gått där? Betydligt större än en räv men samtidigt mindre än en älg.



Överallt hänger träden dubbelvikt av all snö.



Hemma hänger istapparn. Långa och vassa. Tur de hänger där ingen riskerar att få de i huvudet.                

Av ÄlgEva - 11 februari 2012 00:17

Jag försökte driva upp gurkplantor i fjol vår. Det gick inte så bra. Alls. Satte säkert 50 gurkfrön. Alla dog. Med det i bagaget tänkte jag starta i tid i år. Så jag hinner sätta nya frön. När de dör eftersom.



Är det tidigt att börja sätta frön nu?    

Av ÄlgEva - 10 februari 2012 12:06

Vissa dagar är saknaden större än andra dagar. Det går liksom att ta på tomheten. Och den bits. Och river. Det gör ont.



Äsch har det bra. Bättre än hon haft om hon vore här. Men ändå.

  

Ovido - Quiz & Flashcards