Alla inlägg den 26 juni 2012

Av ÄlgEva - 26 juni 2012 22:36

Jag blir mer och mer övertygad om att jag bor på rätt plats. Ja, det är mycket nu med kommunen jag bor i. Jag vet. Fast om man tänker efter, vilken kommun är det inte mycket i? Tror, eller kanske inbillar jag mig, att allt blir så mycket tydligare och närmre när man bor i en liten kommun. Man märker ganska snabbt om/när det händer något. Oavsett om det handlar om att grannen byter gardiner, ett nytt fik öppnar, en butik stängs, någon byter hårfärg eller om skolor flyttas. Kanske är det så att det inte händer mer här än på andra platser, det bara märks fortare. Men alltså, när det har hänt en hel del under en dag, hur underbart avkopplande är det inte att sätta sig ute och titta på himlens skådespel.


 


Gör man det i en större stad? Tror inte jag gjorde det. 

Den röda himlen var vacker i går. I dag har den inte varit röd. Faktiskt inte vacker heller. Mörkgrå och mullrande är i mina ögon inte tilltalande ett endaste dugg. Ena tonårsdottern spenderade förmiddagen åt att gnälla över hur tråkigt det var. Kunde vi inte hitta på något att göra? Jag funderade, noga. I cirka fem sekunder. Sedan gav jag upp. Vet av erfarenhet att det inte är någon idé att jag kommer med förslag. Vi har inte samma sätt att se på vad man kan göra en tokregnig dag. Hon fick helt enkelt komma på något själv. Och det gjorde hon.


 


Uttryck som "jag tog bara en bulle" kommer användas flitigt ett tag framöver.

Ovido - Quiz & Flashcards