Alla inlägg den 10 juli 2012

Av ÄlgEva - 10 juli 2012 22:44

För alla er som någonsin undrat var alla semesterfirare håller till när det regnar kan jag tala om att jag har svaret. Att jag vet. Man skulle kunna säga att jag tagit reda på det i dag. Inte helt frivilligt visserligen. Men ändå. De sitter inte och häckar i sina husvagnar. De ligger inte i sina husbilar och löser korsord. De ålar inte omkring på golvet och letar navelludd i den hyrda stugan. De sitter inte heller i hotellbaren och dricker en kall öl eller sippar på ett glas vin. Nej då. De är på närmsta köpcentrum. Alltså jag skojar inte. Precis alla är där. Likt yra hönor irrar de runt mellan hyllor, letandes reafynd. Allt ska köpas. Av alla. Bara det är billigt. Kassakön ringlar sig genom halva butiken. Trycket är så hårt på kortläsarna att de säger upp sig, en efter en. Kontanter blir plötsligt hårdvaluta, på riktigt. Om du gjorde misstaget att inte uppsöka en toalett innan behovet fanns har du problem. Väntetiden i toalettkön gör att de flesta står med korsade ben och ett lätt ansträngt ansiktsuttryck som säger att de är redo att springa omkull samtliga för att slita tag i första bästa toalettdörr som öppnar sig och tränga sig in. De som tänkt sig en lugn stund sittandes runt ett bord för att fika, äta eller bara vila fick tänka om. Hungriga och trötta människor stapplar omkring mellan borden, alla vill sitta, alla vill äta - NU. 

Så, nu vet du. Längtar du efter lugn och ro på din semester? Åk till en badstrand första bästa dag det regnar. Törs nästan lova att du blir ensam.    

Ovido - Quiz & Flashcards