Alla inlägg den 16 september 2012

Av ÄlgEva - 16 september 2012 18:23

Tänk hur det kan bli när man håller på med bloggande. Tack vare min blogg har jag kommit i kontakt med bl.a en kvinna, som också bloggar, i verkliga livet. Ni vet. Vi bloggare, oavsett proffsbloggare eller korpbloggare, har faktiskt ett liv utanför bloggen. Ett liv vi inte alltid redovisar här. Jag delar med mig av valda bitar. Bitar som inte blir alltför personliga men samtidigt inte alltför opersonliga. Bitar som det inte spelar någon större roll om "vem som helst" läser. Men när vi träffas i verkliga livet delar jag med mig mer. Blir mer personlig liksom. I dag blev jag riktigt personlig. I dag ringde jag henne. I ett privat ärende. Och fick hjälp. Fantastiska människa! Trots förkylning och halsont gav hon av sin tid. Till mig. Tack snälla du!

Av ÄlgEva - 16 september 2012 12:11

Det här med älgjakt. Det är inte helt lätt. Men lite komiskt är det. Jag menar, min älgrädsla engagerar människor. Vad säger man annars om presenter som denna?

 

På tejpen står det "Vid älgkontakt! I fall... Gå till närmaste bäck och tvätta... Var god skölj! Mvh M". Det är både engagemang och omtanke. I en påse. Påsen kommer jag vårda ömt. Tills den behövs. På jakten i torsdags behövdes den inte. Inte en älg så långt ögat nådde. Träd, träd och åter träd såg vi. Varvat med bär.

 

Med en bössbärande vän i närheten törs till och med jag plocka lite. Annars satt vi mest och njöt av värmen från solen. Och fikade. När vi inte bytte pass. För det gjorde vi. 

 

Men det är något med att byta pass. Spänningen ökar. Utsikten förändras. Från ett gäng träd till...

 

...några andra träd. Mackorna blir knöligare och knöligare. Man rationaliserar mer och mer. Tar bara med det allra viktigaste.

 

Vad som är viktigast varierar från person till person.  

 

Som tur är.

Nu skulle man kunna tro att mina timmar i älgskogen är över. Men icke! Meningen med all denna plåga är att fobin ska gå över. Tränas bort. Jag tror, på fullaste allvar, att om jag är med när en älg skjuts och går fram till den döda älgen så ska det gå över. Borde liksom vara den ultimata utmaningen. Så. Bäst vad det är sitter jag på pass igen.


Ovido - Quiz & Flashcards