Alla inlägg den 18 augusti 2013

Av ÄlgEva - 18 augusti 2013 21:03

Att vara förälder har sina prövningar. Oavsett ålder på barnet. Vissa prövningar är angenäma andra vill man aldrig utsättas för. Sedan finns det prövningar man kan skratta åt. Efter några år. Kanske. Jag och maken lovade yngsta dottern en tripp till Gröna Lund i sommar. Har man lovat så har man. I fredags var det dags att genomföra trippen. Vi gruvade oss, maken och jag. Yngsta dottern räknade ner och längtade. Lördagen var dagen D. Vi vaknade i ett regnigt Stockholm. Kanske skulle det inte bli så mycket folk trots allt. Jag menar, vilka vill gå på ett nöjesfält i regn? Nu vet jag svaret. ALLA tonårstjejer. Precis ALLA! Vi kom dit kring lunchtid och det gick inte att missa vilket kaos det skulle bli. Vart vi än tittade såg vi tonårstjejer med plakat och ansikten prydda av pojkbandets namn. Skriken ökade i takt med att klockan gick.

 

Vet du vad bandet heter? Jag vet. Jag kan till och med texten på låten de sjöng. Jag vet vad mamman till ena pojken heter. Jag vet hur hon ser ut. Jag vet mer än jag vill om dessa pojkar. Har liksom inte haft något val.

Vi hade änglars tålamod, jag och maken. Vi väntade och fanns tillgängliga, i tio timmar! Vad vi gjorde?

  

Tittade på en ekorre. 

 

Åkte kvasten. Mot bättre vetande. Jag har mig veterligen aldrig åkt någon berg-ochdalbaneliknande karusell i hela mitt liv. Varför jag tyckte att denna var ett alternativ vet jag inte. Kanske var det tristessen av att bara sitta. Kanske var det någon sorts dödslängtan. Kanske var det bara en sak jag behövde stryka från saker-att-göra-innan-jag-dör-listan. Vet att det sista jag sa innan vi åkte iväg var "om jag dör, måste du ta hand om barnen" till maken. Han skrattade lite lätt och sa "klart jag gör det!". Jo, jag överlevde. Och nej, jag kommer inte åka den igen.

 

När vi vaknade i morse sken solen från en nästan klarblå himmel. Efter en snabbtitt på facebook sken jag ikapp med solen. Yngsta dotterns sista statusuppdatering löd "Kommer somna med tårar på kinderna och ett STORT leende på läpparna!! Tack så sjukt mycket mamma och pappa för att vi åkte hit!! Älskar er otroligt mycket!!".    

Ovido - Quiz & Flashcards